logo IPNInstytut Pamięci Narodowej

ORP Orzeł

Dynamiczna gra o ucieczce okrętu podwodnego ORP „Orzeł” z Bałtyku na Morze Północne w pierwszych tygodniach II wojny światowej

  Kup grę ORP Orzeł w księgarni IPN

 

Rok 1939. Po wybuchu II wojny światowej ORP „Orzeł” opuścił wyznaczone mu miejsce w Zatoce Gdańskiej. Dowódca, skarżąc się na problemy zdrowotne, skierował okręt do stolicy Estonii, Tallina. Tam 15 września jednostka została internowana przez Estończyków. Polska załoga postanawia jednak uciec, aby przedostać się do Wielkiej Brytanii i kontynuować walkę z Niemcami. Jako dowódca ORP „Orzeł” masz za zadanie wyprowadzić okręt z pełnego zasadzek Bałtyku na Morze Północne!

Czy zdasz egzamin jako kapitan okrętu podwodnego? Przygotuj się i bądź czujny! Nieoczekiwane zdarzenia mogą Cię zaskoczyć.

 

Okręt podwodny ORP "Orzeł" podczas oficjalnego wejścia do portu w Gdyni 10 lutego 1939 r.

Na zdjęciu: Okręt podwodny ORP „Orzeł” podczas oficjalnego wejścia do portu w Gdyni 10 lutego 1939 r. Fot. NAC, koloryzacja Mikołaj Kaczmarek

 

Twój przeciwnik będzie kierować Kriegsmarine (marynarką wojenną niemieckiej III Rzeszy). Jego zadaniem będzie wytropić i zatopić „Orła”, zanim ten opuści Morze Bałtyckie. Pomoże mu w tym niemieckie lotnictwo obserwujące ruch okrętów na Bałtyku oraz Schnellbooty, szybkie kutry torpedowe.

Czy uda Ci się uniknąć wykrycia i uchronić okręt przed zatopieniem?

 

 

ORP „Orzeł” to gra dla dwóch osób. W swojej turze gracz wykonuje rzuty kośćmi. Wyniki pozwalają zaplanować różne działania: ruch, atak, stawianie min i inne. Ruchy grającego polską Marynarką Wojenną są częściowo ukryte przed wzrokiem przeciwnika, co wnosi ogromne emocje do gry. Sprawdź się i Ty jako dowódca okrętu podwodnego!

Plansza i kości z gry ORP "Orzeł"

  Przejdź do Księgarni IPN, aby kupić grę ORP Orzeł

 

 
Wiek graczy: 12+
 
Liczba graczy: 2
 
Czas gry: 20 min

 

Autor: Łukasz M. Pogoda
Opracowanie historyczne: Mariusz Borowiak
Ilustracje: Bartłomiej Kordowski

 

Instrukcja filmowa

 

Zawartość pudełka (wymiar 200 × 200 × 55 mm)

  • Unikatowa figurkę okrętu podwodnego ORP „Orzeł” o długości ok. 54 mm.

  • Plansza do gry przestawiająca mapę Morza Bałtyckiego

  • 8 drewnianych kości ze specjalnymi oznaczeniami,

  • 24 kartonowe, ilustrowane żetony,

  • 2 zasłonki dla graczy z wizualizacją okretów,

  • Pięknie wydane broszury z opisem losów ORP „Orzeł” i instrukcją gry.

Wszystkie elementy gry są w językach polskim i angielskim.

 

Gdzie można kupić grę?

Gra jest dostępna w autoryzowanej księgarni Instytutu Pamięci Narodowej oraz w sklepach z grami planszowymi i/lub zabawkami.

 

Podczas gry prosimy zwrócić uwagę na liczbę używanych żetonów

  • Podczas gry prosimy zwrócić uwagę na liczbę używanych żetonów ruchu (z cyrklem na odwrocie).
  • Do gry używamy tylko 4 żetonów z okrętem podwodnym i 4 z pustym morzem.
  • Pozostałe cztery żetony ruchu stanowią zapas! Włączenie ich do gry jest możliwe, ale sprawi, że gra stanie się dużo łatwiejsza dla strony polskiej.

 

Opcje strony