logo IPNInstytut Pamięci Narodowej

Podstawa programowa

Tematyka zbrodni ludobójstwa wołyńsko-galicyjskiego (wołyńsko-małopolskiego), przeprowadzonego w czasie ostatniej wojny na ludności polskiej przez ukraińskich nacjonalistów, jest od lat obecna w kanonie szkolnym. Warto zwrócić uwagę, że ze względu na jej drastyczny przebieg, dobór treści należy odpowiednio dostosować do wieku i wrażliwości młodzieży.

W programie nauczania szkół podstawowych geneza tragedii wołyńskiej ujęta jest w dziale „Społeczeństwo i  gospodarka II Rzeczypospolitej”. Uczeń ma scharakteryzować społeczną, narodowościową i  wyznaniową strukturę państwa polskiego. Następnie, podczas omawiania dziejów Polski pod okupacją niemiecką i sowiecką, ma wyjaśniać przyczyny i  rozmiary konfliktu polsko-ukraińskiego (rzeź wołyńska) na Kresach Wschodnich.

W szkołach ponadpodstawowych treści są powtórzone, lecz poszerzono obszar nabytych umiejętności we wszystkich trzech zakresach (chronologia historyczna, analiza i interpretacja oraz tworzenie narracji historycznej). Uogólniając: uczeń ma się wykazać uszczegółowioną chronologią, analizować i wyciągać wnioski z zaprezentowanego materiału źródłowego, umiejętnie i  bez pomocy nauczyciela prowadzić proces badawczy (gromadzenie i przetwarzanie  informacji  pozyskiwanych samodzielnie).

Opcje strony