logo IPNInstytut Pamięci Narodowej

Niepodległa

Pierwsza wojna światowa zmęczyła zaborców. Pojawia się szansa na odzyskanie niepodległości. Przenieście się do roku 1918, aby dołączyć do grona mężów stanu. Od Was będą zależały istnienie i przyszły kształt Polski. Tylko współpracując, możecie wskrzesić Ojczyznę i obronić ją przed wrogami. Czy podejmiecie się tej misji?

Niepodległa to edukacyjna gra planszowa Instytutu Pamięci Narodowej przygotowana na 100-lecie odrodzenia Polski. Gra poprzez zabawę ukazuje wydarzenia, które doprowadziły do odzyskania przez Polskę niepodległości. Mechanika gry ma charakter kooperacyjny i jest oparta na kościach i kartach. Gra ma dwa warianty: podstawowy (30 min) i zaawansowany (90 min) i jest przeznaczona dla 2 do 4 graczy w wieku od 12 lat.

Akcja gry obejmuje wydarzenia z lat 1910–1920, z naciskiem na okres od wybuchu I wojny światowej do odzyskania niepodległości w 1918 r. Plansza przedstawia obszar przyszłej Polski. Gracze podejmują działania właściwe bohaterom walk o niepodległość: starają się szerzyć idee niepodległościowe, zabiegać o narodową zgodę oraz umacniać pozycję Polski na świecie. Jeżeli spełnią określone warunki, Polska odzyska niepodległość w wielkim finale 1918 r.

Jednak mimo odzyskania suwerenności Polska może przestać istnieć, jeśli graczom nie uda się stawić czoła decydującym wyzwaniom – konferencji pokojowej w Paryżu, pracy nad utworzeniem nowej administracji państwowej, a także walce o granice, powstaniom w Wielkopolsce i na Śląsku oraz wojnie polsko-bolszewickiej.

Niepodległa to najokazalsza z dotychczasowych gier Instytutu, prawdziwa planszówkowa megaprodukcja na cześć 100-lecia. Gra zawiera 50 elementów drewnianych (w tym 19 specjalnych kości), 110 pięknie ilustrowanych dużych kart do gry i 24 małe, 88 elementów kartonowych oraz 2 instrukcje i broszurę z opracowaniem historycznym.

Niepodległa to pierwsza kooperacyjna gra IPN – gracze nie rywalizują ze sobą, ale wspólnie walczą przeciwko systemowi gry. Taki zabieg ma pokazać, że tylko dzięki wspólnemu wysiłkowi wszystkich, czasem nawet niechętnych sobie działaczy niepodległościowych Polska odzyskała niepodległość – nie byłoby niepodległej Polski bez współpracy różnych opcji politycznych.

Pełny wariant gry – do rozegrania w około 60–90 minut – ukazuje graczom ponad 80 postaci i wydarzeń historycznych, mających ścisły związek z odzyskaniem niepodległości przez Polskę. Wariant prostszy, którego rozegranie zajmuje nie więcej niż 20–30 minut, przeznaczony jest dla edukacji. Podobnie jak pozostałe gry przygotowywane przez Instytut Pamięci Narodowej także i Niepodległa została pomyślana jako narzędzie edukacyjne. Jednak do rozgrywki nie jest wymagana żadna wiedza – uczestnicy wszystkiego uczą się podczas gry.

Grę na zlecenie Instytutu zaprojektował Jan Madejski. Konsultantem historycznym oraz autorem opracowania dołączonego do gry jest dr Wojciech Markert z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Grę zilustrował Roman Kucharski, który wraz ze studiem ArtSun jest także autorem oprawy graficznej całości. Wydaniem gry i opracowaniem redakcyjnym zajęli się pracownicy Biura Edukacji Narodowej.

Gra do nabycia w punktach sprzedaży IPN oraz  w księgarni internetowej ksiegarniaipn.pl

Opcje strony