logo IPNInstytut Pamięci Narodowej

ORP Orzeł

Gra dla dwóch osób o ucieczce okrętu podwodnego ORP „Orzeł” z Bałtyku na Morze Północne w pierwszych tygodniach II wojny światowej.

ORP „Orzeł” był okrętem podwodnym o napędzie klasycznym i uzbrojeniu torpedowym, w którym zastosowano wiele nowości technologicznych i konstrukcyjnych. Zbudowany został w holenderskiej stoczni N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde”. Okręt zwodowano 15 stycznia 1938 r., a przekazano oficjalnie Marynarce Wojennej 2 lutego 1939 r.

W chwili rozpoczęcia II wojny światowej ORP „Orzeł” stał przycumowany w basenie nr 1 Portu Wojennego na Oksywiu. Po opuszczeniu portu i osiągnięciu swojej strefy patrolowania pozostawał głównie w zanurzeniu. Jednak po kilku dniach wojny dowódca, kmdr Kłoczkowski, postanowił opuścić wyznaczony sektor i obrał kurs na północ z zadaniem szukania statków nieprzyjaciela płynących z ładunkami ze Związku Sowieckiego.

Po kilku dniach Kłoczkowski, skarżąc się na problemy zdrowotne, skierował okręt do stolicy Estonii, Tallina. Tam 15 września jednostka została internowana przez Estończyków. Polska załoga postanowiła jednak uciec, aby przedostać się do Wielkiej Brytanii i kontynuować walkę z Niemcami. W tym momencie rozpoczyna się rozgrywka.

Gra planszowa ORP "Orzeł" – front pudełka

Cel gry jest inny dla każdego gracza. Grający polską Marynarką Wojenną ma za zadanie przedostać się „Orłem” z Bałtyku na Morze Północne. Musi jednak starannie planować swój ruch, aby uniknąć wykrycia przez niemieckie lotnictwo i ataków kutrów torpedowych Kriegsmarine. Zadaniem przeciwnika grającego niemiecką Kriegsmarine jest zatopienie okrętu, zanim opuści Bałtyk.

W swojej turze gracz wykonuje rzuty kośćmi. Wyniki pozwalają zaplanować różne działania: ruch, atak, stawianie min i inne. Ruchy grającego polską Marynarką Wojenną są częściowo ukryte przed wzrokiem przeciwnika, co wnosi ogromne emocje do gry.

Gra planszowa dla 2 graczy
Czas gry: 20
minut
Wiek graczy: 12+
Autor: Łukasz M. Pogoda
Opracowanie historyczne: Mariusz Borowiak
Ilustracje: Bartłomiej Kordowski

Zawartość:

Plansza do gry przestawiająca mapę Morza Bałtyckiego, figurka okrętu podwodnego ORP „Orzeł”, 8 drewnianych kości, 24 kartonowe żetony, 2 zasłonki dla graczy, broszura z opracowaniem historycznym i instrukcją.

Wszystkie elementy gry są w językach polskim i angielskim.

Pudełko gry ma wymiar 200 x 200 x 55 mm

Opcje strony