logo IPNInstytut Pamięci Narodowej

ORP Orzeł

Dynamiczna gra o ucieczce okrętu podwodnego ORP „Orzeł” z Bałtyku na Morze Północne w pierwszych tygodniach II wojny światowej.

 

ORP „Orzeł” to gra dla dwóch osób. Każdy gracz ma do osiągnięcia inny cel. Grający polską Marynarką Wojenną ma za zadanie uciec okrętem podwodnym ORP „Orzeł” z Bałtyku na Morze Północne. Przeciwnik, kierujący Kriegsmarine (marynarką wojenną niemieckiej III Rzeszy), ma zatopić „Orła”, zanim ten opuści Morze Bałtyckie.

Zdjęcie archiwalne okrętu podwodnego ORP "Orzeł"

Rok 1939. Po wybuchu II wojny światowej ORP „Orzeł” opuścił wyznaczone mu miejsce w Zatoce Gdańskiej. Dowódca, skarżąc się na problemy zdro­wotne, skierował okręt do stolicy Estonii, Tallina. Tam 15 września jednostka została internowana przez Estończyków. Polska załoga postanawia jednak uciec, aby przedostać się do Wielkiej Brytanii i kontynuować walkę z Niemcami. Musi uniknąć wykrycia przez niemieckie lotnictwo oraz uchronić się przed atakami kutrów torpedowych Kriegsmarine…

Plansza do gry OPR "Orzeł"

W swojej turze gracz wykonuje rzuty kośćmi. Wyniki pozwalają zaplanować różne działania: ruch, atak, stawianie min i inne. Ruchy grającego polską Marynarką Wojenną są częściowo ukryte przed wzrokiem przeciwnika, co wnosi ogromne emocje do gry.

Plansza i kości z gry ORP "Orzeł"

Podczas gry prosimy zwrócić uwagę na liczbę używanych żetonów

Podczas gry prosimy zwrócić uwagę na liczbę używanych żetonów ruchu (z cyrklem na odwrocie). Do gry używamy tylko 4 żetony z okrętem podwodnym i 4 z pustym morzem. Pozostałe cztery żetony ruchu stanowią zapas! Włączenie ich do gry sprawi, że gra stanie się zbyt łatwa.

 

  • Strony 2–3 z instrukcji przypominające graczom, aby nie używać w grze wszystkich żetonów ruchu
    Strony 2–3 z instrukcji z poprawkami

 

 

Metryka gry:

Gra planszowa dla 2 graczy
Czas gry: 20 minut
Wiek graczy: 12+
Autor: Łukasz M. Pogoda
Opracowanie historyczne: Mariusz Borowiak
Ilustracje: Bartłomiej Kordowski

Wizerunek figurki ORP "Orzeł"Gra zawiera unikatową figurkę okrętu podwodnego ORP „Orzeł” o długości ok. 54 mm.

Zawartość pudełka:

Plansza do gry przestawiająca mapę Morza Bałtyckiego, figurka okrętu podwodnego ORP „Orzeł”, 8 drewnianych kości, 24 kartonowe żetony, 2 zasłonki dla graczy, broszury z opracowaniem historycznym i instrukcją.
Wszystkie elementy gry są w językach polskim i angielskim.
Pudełko gry ma wymiar 200 × 200 × 55 mm

 

Gdzie można kupić grę?

Gra jest dostępna w autoryzowanej księgarni Instytutu Pamięci Narodowej oraz w sklepach z grami planszowymi i/lub zabawkami.

Opcje strony