Monte Cassino, tom I
Monte Cassino opowiada dwie równoległe historie. Pierwsza to misja porucznika Jakuba Grebowskiego, któremu dowództwo nakazało… sprawowanie kontroli nad poczynaniami Melchiora Wańkowicza. Wańkowicz zbiera materiały o bitwie pod Monte Cassino i przełożeni Grebowskiego chcą mieć pewność, że będzie w swej planowanej książce poprawny politycznie. Porucznik jedzie więc objąć posadę asystenta Wańkowicza. Stanowi to punkt wyjścia dla drugiej historii: zapisu bitwy odtwarzanego na podstawie zapisków, jakie poczynił znany pisarz.
Dwie przeplatające się historie tworzą ciekawą kompozycję. Co więcej, bitwa o Monte Cassino nie stanowi ciągłej, podzielonej na odcinki narracji, lecz zbitek luźnych scen z różnych miejsc i momentów natarcia. Nie pokazuje dokładnego przebiegu bitwy, lecz oddaje jej atmosferę, klimat panujący po polskiej stronie. W ten sposób Monte Cassino opisuje wojnę jako wrażenie, nie zaś jako linearną historię. Skupia się na człowieku, emocjach, wątpliwościach, nie zaś na opowieści o jego dziejach.
Bardzo dobrze wypada graficzna strona komiksu. Gabriela Becla znajduje świetne rozwiązania. Zbliżenia, rozmycia sugerujące napływ łez do oczu narratora, ujęcia z perspektywy niemieckiego snajpera, który – pozostając niemy – rezygnuje z dobicia rannego Polaka, to wszystko składa się na bogactwo środków wyrazu i pokazuje dobry komiksowy warsztat.
Aleksander Krukowski, komiks.gildia.pl
publikację można zamówić:
Stowarzyszenie Pokolenie: 32 209 00 02, pn–pt w godz. od 9.00 do 15.00