logo IPNInstytut Pamięci Narodowej

X Polonijne spotkania z historią najnowszą

Celem kursu jest przede wszystkim wspieranie merytoryczne i metodyczne nauczania historii najnowszej poprzez cykl wykładów związanych z najważniejszymi i najbardziej istotnymi tematami polskiej historii XX wieku.

W dniach 3-15 lipca 2016 r. w Warszawie odbyły się, równie ciepłe, co do atmosfery, kolejne X Polonijne Spotkania z Historią Najnowszą.

Przedsięwzięcie organizowane przez Polski Instytut Pamięci Narodowej w ramach Programu Polonijnego Biura Edukacji Publicznej adresowane jest głównie dla nauczycieli języka polskiego i historii uczących poza granicami kraju w polskich szkołach, klasach i placówkach edukacyjnych.

W tegorocznym spotkaniu wzięli udział nauczyciele z 4 kontynentów, 16 państw świata, takich m. in. jak: USA, Kanada, Francja, Tunezja, Australia, Holandia, Belgia, Niemcy, Irlandia. Największą liczbę uczestników przedstawiło polskie środowisko nauczycieli z Ukrainy. Reprezentowali oni różne regiony i miasta, w tym Kijów, Żytomierz, Charków, Mariupol, Lwów, Starobielsk, Borodianka.

Celem kursu jest przede wszystkim wspieranie merytoryczne i metodyczne nauczania historii najnowszej poprzez cykl wykładów związanych z najważniejszymi i najbardziej istotnymi tematami polskiej historii XX wieku. A zatem jest to pomoc w zrozumieniu teraźniejszości, stworzeniu stosownego systemu wartości zarówno w patriotycznym, jak i historycznym  aspekcie. Przypomnienie ofiar, które poniosła Polska i należyte upamiętnienie bohaterów.

Poniedziałek – pierwszy dzień zajęć rozpoczęła uroczysta inauguracja projektu z udziałem przedstawiciela Senatu RP, znakomitego znawcy współczesnej historii Polski Jana Żaryna.

Wykłady, które codziennie prowadzone były od godziny 9 rano do 18 po południu, poruszały najważniejsze wątki, dotyczące historii Polski lat 1918 – 1989.

Niezwykle ciekawe i pouczające wykłady poświecono czasom niemieckiej i sowieckiej okupacji oraz represjom czynionym przez niemieckich i sowieckich okupantów wobec Polaków i przedstawicieli innych zamieszkujących tu narodowości.

Odrębnym tematem były informacje na temat fenomenu Polskiego Państwa Podziemnego, (w tym „żołnierzy wyklętych”) polskiego rządu na uchodźstwie oraz Powstania Warszawskiego. Przedstawiono ciekawe fakty historyczne i analizę działań polskiego podziemia niepodległościowego po 1944 r.

Cykl historyczny nie byłby kompletny bez wykładów o komunistycznej okupacji Polski. Przede wszystkim informacji o wydarzeniach 28 czerwca 1956, które stały się znane jako Poznański Czerwiec, wypadkach i masakry grudniowej 1970 roku w Gdańsku.

Po wykładzie uczestnicy mieli okazję zobaczyć prace archiwum IPN, oraz  więzienie na Rakowickiej, miejsce aresztu wielu polskich patriotów i bojowników o niepodległość.

Równie ciekawymi były pokazy filmów historycznych, takich jak „Miasto 44” – polska superprodukcja reżysera Jana Kornasa o Powstaniu Warszawskim, czy film „Zapora” to film o jednym z najbardziej niezłomnych dowódców polskiego podziemia niepodległościowego, cichociemnym – majorze Hieronimie Dekutowskim. reżysera Konrada Starczewskiego, z którym uczestnicy konferencji mogli porozmawiać po seansie.

W dniach 8-10 lipca uczestnicy konferencji odbyli wizytę studyjną w wielu miejscach pamięci. Podróż pt. „Wielokulturowe Podlasie” rozpoczęła się od Janina Podlaskiego dalej droga prowadziła do Drohiczyna z jego pięknymi kościołami, cerkwiami, miejscami historycznej pamięci oporu przeciwko hitlerowskim okupantom. Supraśl to miejsce pełne drewnianej architektury i siedziba Muzeum Ikon. Podczas wyjazdu uczestnicy zobaczyli m.in.  tatarski meczet w Bohonikach, synagogę w Tykocinie, , muzeum kolejnictwa w Czyżewie, Muzeum Lat Dziecięcych Prymasa Tysiąclecia we wsi Zuzela, zespół pałacowo – parkowy Branickich w Białymstoku.

 

Poznając działania i materiały IPN warto wspomnieć o metodzie nauczania historii jakim jest debata oksfordzka i turniej który odbył się podczas konferencji. Drużyny, które stanęły na przeciwko siebie musiały obronić swoje stanowisko odpowiednio dobierają argumenty i przekonać widzów do swych racji.

 

Kurs IPN był okazją do wymiany doświadczeń i  przeżyć nauczycieli polonijnych  całego świata. Po uroczystym zakończeniu uczestnic otrzymali specjalne certyfikaty.

Opcje strony