logo IPNInstytut Pamięci Narodowej

Korzenie i praktyka totalitaryzmu. Wypisy źródłowe

Materiał edukacyjny do praktycznego wykorzystania na lekcjach historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, religii i etyki na III etapie edukacji szkolnej (szkoły ponadpodstawowe).

Publikacja (do pobrania poniżej) prezentuje szerokie spektrum dokumentów, wypowiedzi oraz tekstów, które są interesującym punktem wyjścia do nauczania o XX-wiecznych totalitaryzmach i zrozumienia ich istoty. Zaprezentowane w publikacji teksty to opatrzone komentarzami historycznymi wypowiedzi teoretyków i praktyków ustroju totalitarnego w jego trzech zbrodniczych odmianach (sowiecki komunizm, niemiecki narodowy socjalizm i ukraiński nacjonalizm integralny).   

Publikacja składa się z czterech zasadniczych części. Dwie pierwsze prezentują teksty, które dla XX-wiecznych totalizmów okazały się ważną inspiracją, zaczerpniętą zarówno z myśli oświeceniowej (Hobbes, Wolter, Rousseau, jakobinizm), jak i XIX-wiecznej (Marks, Darwin, Spencer, de Gobineau, Nietsche).

Rozdział trzeci, będący zasadniczą częścią zbioru, przedstawia dokumenty będące wytworem zbrodniczych reżimów totalitarnych, w tym również wybrane wypowiedzi ich ideologów i przywódców (Lenin, Trocki, Stalin, Hitler, Rosenberg, Goebbels, Doncow, Łenkawski). Zaprezentowane teksty źródłowe przenoszą nas w czasy bolszewickiego eksperymentu, kiedy próbowano wcielić w życie marksistowską utopię. Uwzględniona w zestawie została zarówno podbudowa ideologiczna (marksizm-leninizm, stalinizm, sowiecka pedagogika), jak i zbrodnicza praktyka „czerwonego caratu” (m.in. jeżowszczyzna, operacja polska NKWD).

zdjęcie zajawkowe

Opcje strony