logo IPNInstytut Pamięci Narodowej

„Satyra stanu wojennego” – warsztaty edukacyjne

12 grudnia 2019 r. w Oddziale IPN w Lublinie odbyło się podsumowanie warsztatów edukacyjnych dla młodzieży, podczas którego uczniowie zaprezentowali swoje prace na temat satyry stanu wojennego.

W przeddzień 38. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego 12 grudnia 2019 r. w Oddziale IPN w Lublinie odbyło się podsumowanie warsztatów edukacyjnych dla młodzieży. Wzięło w nich udział 47 uczniów z dziesięciu szkół. Prace wpłynęły z ośmiu szkół (10 filmów), ich autorami było 36 uczniów. Podczas spotkania podsumowującego autorzy zaprezentowali swoje prace poświęcone satyrze stanu wojennego.

Organizatorem warsztatów było Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Lublinie.

Wcześniej, 25 listopada, odbyła się część praktyczna i warsztatowa. Dzięki lekcji przeprowdzonej przez dr. Marcina Dąbrowskiego z OBEN IPN Lublin uczniowie zapoznali się z historią stanu wojennego i dowiedzieli się, jak prześmiewczo przedstawiono władze reżimu komunistycznego w tym czasie.  Zadaniem młodzieży było stworzenie animacji poklatkowej. O tym, jak tworzy się taką animację, opowiedziała Aleksandra Sztal.

Spotkanie otworzył Marcin Krzysztofik, dyrektor IPN Lublin. Podziękował uczniom za zaangażowanie i liczne udział w warsztatach. Następnie dr Marcin Dąbrowski jeszcze raz przypomniał, jak wyglądała satyra stanu wojennego. Zwrócił uwagę na to, że podobna satyra nie pojawiła się np. na Węgrzech w 1956 r. czy w Czechosłowacji w 1968 r.

– Dlaczego satyra pojawiła się w stanie wojennym? Opór wobec stanu wojennego był doświadczeniem zbiorowym, co pozwoliło na zerwanie z cenzurą. Powstawało wiele pism wydawanych przez opozycjonistów, a w nich umieszczano rysunki satyryczne – tłumaczył naukowiec.

Następnie przyszedł czas na prezentację animacji poklatkowych stworzonych przez uczniów.

Jako pierwsza zaprezentował się Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Wysokiem. Uczniowie zaznaczyli, że w swojej pracy wykorzystali motyw wrony i czarnego koloru.

  • Opiekun: Monika Puchała
  • Uczniowie: Zuzanna Głąb, Maja Plich, Weronika Małek, Paweł Podolak

 

 


Kolejną szkołą prezentującą swoją animację był Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 4 w Białej Podlaskiej. Uczniowie z tej placówki wzorowali się na plakatach z podobizną Jaruzelskiego „Poszukiwany. Żywy lub martwy” oraz „W samo południe”. Motywem przewodnim był western i Dziki Zachód, a raczej Dziki Wschód – jak zaznaczyła młodzież.

  • Opiekun: Leszek Zieliński
  • Uczniowie: Karolina Remblewska, Aleksandra Daczkowska, Natalia Derlukiewicz, Faustyna Wojdakowska

 

 


Uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nadrybiu, Szkoła Podstawowa im. Jana i Kazimierza Bogdanowiczów w Nadrybiu oparli swoją pracę na dniu wprowadzenia stanu wojennego i motywie przemówienia Wojciecha Jaruzelskiego, które pojawiło się zamiast Teleranka.

  • Opiekun: Anna Chryć
  • Uczniowie: Cyprian Piotrowicz, Weronika Baryła, Paweł Albiński, Kacper Trojak, Agata Romanowska, Gabriela Kociuba

 

 


W pracy Zespołu Szkół nr 1 im. Stefanii Sempołowskiej w Puławach pokazano stan wojenny jako walkę orła z wroną. Orzeł symbolizował waleczny i niezależny naród polski.

  • Opiekun: Robert Och
  • Uczniowie: Sylwia Bartuzi, Wiktoria Bartuzi, Wiktor Ciecieląg, Karol Śnieżek

 

 


Uczniowie Zespołu nr 3 Przedszkola i Szkoły Podstawowej w Krasnymstawie w swojej animacji motywem przewodnim uczynili wronę. Potraktowali ją jako symbol władzy komunistycznej. Ciemne okulary symbolizowały Wojciecha Jaruzelskiego. Wrona po początkowym zwycięstwie ostatecznie przegrywa.

  • Opiekun: Anna Wrona
  • Uczniowie: Ewelina Perestaj, Emilia Mazurek, Julia Dunaj, Aleksandra Roman

 

 


Drugi zespół XXVII LO w Lublinie ukazał wronę nie tylko jako symbol komunistyczny, ale też nawiązanie do III Rzeszy. Orzeł symbolizował Polskę.

  • Opiekun: Cezary Dmowski
  • Uczniowie: Julita Grochowska, Julia Zielińska, Alicja Piech, Wiktoria Zając

 

 


W animacji Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Telatynie pojawił się motyw starszej kobiety o imieniu Stanisława, która przeżyła nie tylko stan wojenny, lecz również II wojnę światową.

  • Opiekun: Henryk Szaruga
  • Uczniowie: Natalia Nogas, Kornelia Bodeńko, Aleksandra Błaszczak, Oliwia Anioł

 

 


Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie przedstwili gen. Jaruzelskiego jako pająka, a sieć symbolizowała władze komunistyczną.

  • Opiekun: Anna Kosiniec
  • Uczniowie: Dawid Kordas, Piotr Wieliczko

 

 


Na końcu zaprezentowała się druga grupa Zespołu Szkół nr 1 w Puławach. Motywem przewodnim pracy uczniów z tej grupy był sklep w czasie stanu wojennego.

  • Opiekun Monika Rauner
  • Uczniowie: Julia Łobacz, Magdalena Pacocha, Patryk Gadzicki, Dawid Bernat

Jury konkursu zdecydowało przyznać trzy pierwsze miejsca ex aequo: ZS w Wysokiem, ZS nr 4 w Białej Podlaskiej oraz ZSP w Nadrybiu. Postanowiono również wyróżnić wszystkich uczniów za zaangażowanie w przygotowanie animacji poklatkowej podczas warsztatów „Satyra stanu wojennego”.
 
Wydarzenie uświetnił solowy występ Norberta „Smoły” Smolińskiego.


Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji konkursu "Satyra stanu wojennego" w 2021 r. Uczestnicy konkursu mają za zadanie stworzenia krótkiej, 60 sekundowej animacji poklatkowej, dotyczącej wydarzeń, ludzi itp. z okresu stanu wojennego w Polsce. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych historią najnowszą oraz pasjonatów fotografii. Więcej informacji tutaj: "Satyra stanu wojennego" (2021)


Poniżej animacje poklatkowe stworzone przez uczniów do pobrania.

Opcje strony