logo IPNInstytut Pamięci Narodowej

Losy dzieci pod okupacją niemiecką w latach 1939-1945

Publikacja Losy dzieci pod okupacją niemiecką w latach 1939–1945 to wybór tekstów źródłowych, uzupełniony o utwory literackie lub ich fragmenty oraz zestawy zadań, które można wykorzystać na lekcjach historii, języka polskiego, a także podczas lekcji wychowawczych, zajęć dodatkowych i kółek zainteresowań. Materiały zostały przygotowane z myślą o uczniach szkół podstawowych, chociaż mogą pomóc w realizacji tematów związanych z II wojną światową również w szkołach ponadpodstawowych.

Wybór tekstów źródłowych opiera się na relacjach dzieci spisanych tuż po wojnie lub na wspomnieniach osób, które podczas II wojny światowej były dziećmi. Jego celem jest ukazanie wojny oczami dzieci na podstawie ich osobistych doświadczeń. Taki punkt widzenia z jednej strony uświadamia nam tragiczny los i wstrząsające przeżycia najmłodszych, najbardziej bezbronnych ofiar wojny, a jednocześnie pozwala opowiedzieć o wydarzeniach, których dzieci były uczestnikami i świadkami: o pacyfikacjach, wysiedleniach, germanizacji, pracy przymusowej, obozach, Zagładzie, czy Rzezi Wołyńskiej. Rozdział Konspiracja i walka dokumentuje udział dzieci i młodzieży w tajnym nauczaniu, akcjach Małego Sabotażu i Powstaniu Warszawskim. Oddanie głosu dzieciom może być również ważną propozycją metodyczną w nauczaniu historii II wojny światowej – uczniom łatwiej jest utożsamić się z zakresem doświadczeń, obserwacji, uczuć rówieśników, którym wojna odebrała dzieciństwo.

Opcje strony