Historyczne konteksty lektur szkolnych
Lektury szkolne nie zawsze są łatwe w odbiorze, często barierą w zrozumieniu i zinterpretowaniu ich treści jest nieznajomość kontekstu historycznego. Podczas proponowanych zajęć uczniowie zdobywają wiedzę na temat wydarzeń historycznych związanych z treścią lektury i wykorzystują ją w pracy nad tekstem literackim.
Tematyka zajęć zgodna jest z podstawą programową kształcenia ogólnego z języka polskiego i historii, a także z celami lekcji wychowawczych. Zajęcia trwają 90 minut i są adresowane do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Lekcje mogą odbyć się w szkole lub Centrum Edukacyjnym im. Janusza Kurtyki (Warszawa, ul. Marszałkowska 21/25).
tematyka zajęć:
- Polskie skrzydła – A. Fiedler, Dywizjon 303.
- Zbrodnia katyńska – Z. Herbert, „Guziki”.
- „Być zwyciężonym i nie ulec – to zwycięstwo” – A. Kamiński, Kamienie na szaniec.
- Rzeczywistość sowieckich łagrów – G. Herling-Grudziński, Inny świat
- Obraz warszawskiego getta i powstania w getcie – H. Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
- „O powszechności powstania” – M. Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego
- „Trzeci pogrzeb Anody” – losy żołnierzy wyklętych.
- „Trzynastego grudnia roku pamiętnego…” – poezja stanu wojennego Stać po właściwej stronie – poezja S. Barańczaka.
Edyta Gula, 22 860 70 47 / edyta.gula@ipn.gov.pl